X

سردخانه بالای صفر و زیر صفر

۰۹۱۲۸۹۴۴۱۰۱ کارشناس فروش خانم رحیمی
سردخانه بالای صفر و زیر صفر
سردخانه از اصلی ترین تجهیزات صنایع برودتی است که دارای دو دسته بندی سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر میباشد که هر کدام از آنها دارای شرایط متفاوتی هستند و برای نگهداری مواد خوراکی متفاوتی استفاده میشوند
صنایع برودت اورست
صنایع برودت اورست

همانطور که میدانید مواد خوراکی و غذایی برای اینکه برای اینکه برای مدت طولانی نگهداری شوند و و همچنین کیفیت آنها حفظ شود و فاسد نشوند ، باید در دمای بالای صفر یا دمای زیر صفر نگهداری شوند.

حالا برای اینکه در این شرایط قرار بگیرند میتوان از سردخانه بالای صفر یا سردخانه زیر صفر که از پرکاربرد ترین صنایع برودتی هستند استفاده کرد که در ادامه به صورت کامل با این سردخانه ها آشنا میشوید.

 

آشنایی با سردخانه

سردخانه

بسیاری از مواد خوراکی مثل میوه ها ، سبزیجات ، گوشت ، مرغ ، ماهی و سایر مواد اگر در دمای مناسبی قرار نگیرند به سرعت فاسد میشوند و دیگر قابل مصرف نخواهند بود.

حالا برای اینکه بتوان مدتی طولانی این مواد را نگهداری کرد بدون اینکه کیفیت آنها ذره ای کم نشود و همچنین بتوان بعد از گذشت مدت زیاد آنها را استفاده کرد باید در فضایی با دمای مناسب نگهداری شوند.

برای اینکه این شرایط را برای محصولات غذایی و خوراکی فراهم کنید تنها یک راه است که از سردخانه مخصوص استفاده کنید زیرا سردخانه انباری است با دمای مناسب که از فاسد شدن محصولات جلوگیری میکند.

تمامی سردخانه ها دارای تجهیزات و لوازم مخصوصی هستند که میتوان با آنها دمای داخل سردخانه را نسبت به شرایط مواد تنظیم کرد و ثابت نگه داشت تا مانع فاسد شدن مواد شود.

این انبار ها از نظر ابعاد به دو دسته سردخانه صنعتی بزرگ و سردخانه اتاقی کوچک تقسیم میشوند.

سردخانه صنعتی بزرگ : این سردخانه های به صورت ثابت و مثل سوله ها و انبار هایی بزرگ طراحی شده اند که برای نگهداری مواد خوراکی با مقدار زیاد استفاده میشوند.این نوع سردخانه ها دارای تعدادی اتاق هستند که دمای هر اتاق متغیر و قابل تنظیم است و مخصوص نگهداری هر نوع مواد غذایی هستند و هر اتاق را میتوان نسبت به شرایط موادی که قرار است نگهداری شوند تنظیم میکنند.

معمولا تولید کنندگان مواد مختلف خوراکی که دارای حجم زیاد از مواد میشوند از این سردخانه استفاده میکنند.

سردخانه اتاقی کوچک : این نوع سردخانه ها ، سردخانه های کوچکی هستند که مکان هایی مثل هتل ها ، رستوران ها ، باغات میوه و … به کار برده میشوند.

از این نوع سردخانه ها میتوان به سردخانه متحرک اشاره کرد که مشاغلی مانند هتل ها و رستوران ها جزو مشاغلی می باشند که مصرف مواد غذایی و گوشتی در آنها بالا می باشد. لذا برای نگه داری و عدم فاسد شدن محصولات غذایی و گوشتی ، اتاقی از ساختمان مورد استفاده تبدیل به سردخانه شده و مواد غذایی در آنجا نگه داری میشوند.

سردخانه های بزرگ و کوچک از نظر دما به دو دسته سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر تقسیم میشوند که در ادامه با آنها آشنا میشوید.

 

سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر

این نوع سردخانه ها همانطور که از اسمشان پیداست دارای دمای بالای صفر هستند و برای نگهدری میوه ، سبزیجات ، دارو ، برخی از انواع لبنیات و هر نوع محصولی که برای نگهداری آن به دمای زیر صفر نیاز نباشد استفاده می‌شود.

برای مثال میتوان به انار اشاره کرد که برای نگهداری این میوه به دمای 3 درجه بالای صفر نیاز است و وقتی که در این نوع سردخانه نگهداری شود حدود 3 ماه سالم میماند.

طراحی این مدل از سردخانه ها به این صورت است که ابتدا باید نوع محصول مشخص شود تا دمای مناسب برای نگهداری محصول هم تعیین شود.

بعد از آن با توجه به حجم محصول و ابعاد سردخانه و هم‌چنین شرایط آب و هوایی منطقه و دیگر مواردی که بر مقدار گرمای موجود تاثیر گذار است اقدام به محاسبه ظرفیت سردخانه می‌کنند.

همچنین لازم به ذکر است که تجهیزات و قطعات سردخانه نیز نسبت به ظرفیت سردخانه و نوع و حجم بار انتخاب میشود تا بتواند دما و شرایط مناسب برای نگهداری بار را تامین کند.

سیستم مورد استفاه در این دستگاه ها سیستم تبرید تراکمی است که این سیستم با استفاده از 4 مرحله باعث تغییر حالت میشود و دمای مناسب را ایجاد میکند که این 4 مرحله عبارتند از :

تراکم : در این مرحله مبرد توسط دستگاه کمپرسور، متراکم شده و فشار آن افزایش می‌یابد، به این ترتیب می‌تواند در دمای بالاتری تقطیر شود.

چگالش : در مرحله دوم مبرد در کندانسور یا چگالنده، حرارت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مایع می‌شود. کندانسورهای سردخانه‌های بالای صفر معمولاً از نوع هوا خنک می‌باشند.

انبساط : در سومین مرحله مایع مبرد توسط شیر انبساط، دچار افت فشار شده تا بتواند در دمای پایین (دمای سردخانه)، تبخیر شود.

تبخیر : آخرین مرحله از سیکل در اواپراتور که داخل سردخانه نصب شده است، اتفاق می‌افتد، در اینجا مبرد حرارت موجود در سردخانه را جذب کرده و تبخیر می‌شود، به این ترتیب حرارت داخل سردخانه را به بیرون منتقل می‌کند.

همچنین لازم است بدانید که سردخانه هایی که دارای سیستم تبرید تراکمی هستند و چهار مرحله ذکر شده را دارا میباشند ، دارای اجزاء اصلی زیر هم هستند :

اواپراتور که  از نوع هوایی می‌باشد.

شیر انبساط که می‌تواند از نوع ترموستاتیک یا برقی باشد.

کمپرسور که معمولاً پیستونی است، ولی می‌تواند اسکرو یا اسکرال نیز باشد.

کندانسور که عمدتاً هوایی است.

 

ویژگی ها و مزایا سردخانه بالای صفر

قیمت سردخانه بالای صفر

تمامی محصولات تولیدی در شرکت صنایع برودتی اورست دارای استاندارد های جهانی هستند و ویژگی ها و مزایا سردخانه های بالای صفر این شرکت به شرح زیر است :

بدنه و فوندانسیون

شاسی این مدل دستگاه ها از قوطی 9*9 یا 12*12 به همراه پایه های ورق روغنی 3 تا 5 میل با پوشش رنگ کامل و ضدزنگ تولید شده است . بدنه ی دستگاه ، سقف و کف دستگاه به همراه دیواره های آن از ساندویچ پنل با ضخامت 6 تا 10 سانتی متر می باشد.

عایق بندی این دستگاه ها نیز با ساندویچ پنل و طبق استاندارد جهانی است.

موتور و تجهیزات سرمایشی

موتور این دستگاه ها برند دانفوس از بهترین برند ها میباشد و قدرت و طول عمر بالا و مصرف برق مناسبی دارد.

کندانسور دستگاه از مس با آلیاژ با کیفی میباشد و همچنین رنگ آن در مقابل هر نوع زنگ زدگی و عیبی ایمن است.فن های دستگاه هم استاندارد هستند و کم انرژی.

برق مصرفی دستگاه

برق مصرفی دستگاه از نوع 3 فاز یا تک فاز می باشد که با توجه به ابعاد مدنظر مشتری قابل انتخاب می باشد . همچنین تابلو برق تعبیه شده روی دستگاه از نوع تمام اتوماتیک بوده که دارای نشانگر دیجیتالی و سنسور دمای اتوماتیک و بسیار دقیقی می باشد .

امکان شستشو دستگاه

با توجه به جنس بدنه و همچنین کابین دستگاه امکان شستشوی کامل کابین مهیا شده است . از سویی دیگر به منظور سهولت در شستشو تخلیه ی فاضلاب نیز داخل کابین قرار داده شده است.

 

سردخانه بالای صفر آمونیاکی

برای سردخانه هایی که متراژ بالیی دارند و برای نگهداری محصولات با حجم بالای 2500 تن هستند از گاز آمونیاک استفاده میشود چون بیشترین اثر سرد کنندگی را دارد و برای انسان خطرناک است و احتمال خفگی دارد ، به همین علت افرادی کاربلد همراه با تجهیزات میتوانند در این سردخانه ها کار کنند.

 

سردخانه بالای صفر فریون

برای نگهداری از تمامی محصولات میتوان از این سردخانه های فریونی استفاده کرد که کاربرد بسیار ساده ای دارند و این سیستم معمولا برای سردخانه های کوچک مانند سردخانه ماشین استفاده میشود که گاز آن هم بدون بو و بی خطر است.

 

مشخصات فنی انواع سردخانه بالای صفر

جنس بدنه ساندویچ پانل با ضخامت 10 الی 15 سانتیمتر
نوع عایق پلی اورتان تزریقی
جنس شاسی ها فولاد
برند کمپرسور دانفوس، تکامسه و یا کالترون با توجه به سفارش
نوع کندانسور هوایی
دمای کاری سردخانه 1+ الی 5+ درجه سانتی گراد
برق مصرفی 3 فاز (در صورت سفارش با برق تک فاز نیز قابل طراحی است)
طول قابل سفارش در طول های 2، 4 الی 8 متری
عرض حداکثر 220 سانتیمتر
ارتفاع 220 الی 250 سانتیمتر
تابلو فرمان کاملا اتوماتیک با قطعات تله مکانیک و اشنایدر فرانسه
مناسب برای نگهداری انواع میوه و سبزیجات، انواع لبنیات، دارو، خشکبار
ظرفیت سردخانه بر حسب سفارش متغیر میباشد
قابلیت حمل پرتابل بوده و توسط جرثقیل قابل حمل میباشد
روشنایی داخلی دارد
امکان طراحی راک و قفسه در داخل سردخانه دارد
ویژگی بدنه داخلی ضد قارچ، ضد باکتری و ضد آب
گارانتی 12 ماه
خدمات پس از فروش 5 سال

 

سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر

تمامی مواد خوراکی برای اینکه فاسد نشوند و کیفیت آنها حفظ شود و قابل خوردن باشند باید در دمای مناسب نگهداری شوند که برخی مواد برای نگهداری نیاز به دمای بالای صفر که با آنها آشنا شدید و برخی مواد انواع گوشت، مرغ، ماهی، برخی از مواد خوراکی مانند بستنی، کره، بعضی از انواع پنیرها و حتی برخی میوه‌ها مانند خرما باید در دمای زیر صفر نگهداری شوند تا سالم بمانند.

حالا برای اینکه بتوان این مواد را نگهداری کرد نیاز به سردخانه زیر صفر است.

مثلا در تمامی خانه ها از فریزر به عنوان یک سردخانه زیر صفر استفاده میشود و همچنین در فروشگاه ها نیز از یخچال پرده هوا به عنوان دستگاهی با دمای زیر صفر استفاده میشود و تمامی محصولاتی که نیاز به دمای زیر صفر دارند در این دما یخچال ها نگهداری میشوند.

یکی از مهم ترین تجهیزات این نوع سردخانه کمپرسور یا موتور دستگاه است که نحوه انتخاب آن نسبت به نوع و مقدار بار و دمای مورد نیاز برای نگهداری بستگی دارد که توانایی تامین دمای مورد نیاز در زمان مشخص را داشته باشد.

ظرفیت برودتی این دستگاه ها معمولاً بین 1.5 تا 70 اسب بخار است. در برخی از آنها با توجه به بار برودتی بالا ممکن است نیاز به استفاده از کمپرسورهای دو مرحله‌ای نیز باشد.

یکی دیگر از تجهیزات مبرد یا گاز خنک کننده است تا بتواند گاز و دمای مورد نیاز را ایجاد کند و ما را ثابت نگه دارد که میتوان از مبردی استفاده کرد که گاز بی خطر و بی بو را ایجاد کند.

سردخانه های زیر صفر به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

  • سردخانه‌‌های زیر صفر متحرک یا پرتابل
  • سردخانه‌های زیر صفر کانکسی
  • سردخانه‌‌های زیر صفر اتاقی یا مستقر

 

مشخصات فنی انواع سردخانه زیر صفر

جنس بدنه ساندویچ پانل با ضخامت 10 الی 15 سانتیمتر
نوع عایق پلی اورتان تزریقی
جنس شاسی ها فولاد
برند کمپرسور دانفوس، تکامسه و یا کالترون با توجه به سفارش
نوع کندانسور هوایی
دمای کاری سردخانه 10 درجه بالای صفر تا 20- درجه سانتی گراد
برق مصرفی 3 فاز (در صورت سفارش با برق تک فاز نیز قابل طراحی است)
طول قابل سفارش در طول های 2، 4 الی 8 متری
عرض حداکثر 220 سانتیمتر
ارتفاع 220 الی 250 سانتیمتر
تابلو فرمان کاملا اتوماتیک با قطعات تله مکانیک و اشنایدر فرانسه
مناسب برای نگهداری انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو و بستنی
ظرفیت سردخانه بر حسب سفارش متغیر میباشد
قابلیت حمل پرتابل بوده و توسط جرثقیل قابل حمل میباشد
روشنایی داخلی دارد
امکان طراحی راک و قفسه در داخل سردخانه دارد
ویژگی بدنه داخلی ضد قارچ، ضد باکتری و ضد آب
گارانتی 12 ماه
خدمات پس از فروش 5 سال

 

تفاوت و فرق سردخانه های زیر صفر و بالای صفر

  1. کمپرسور سردخانه زیر صفر قدرت و ظرفیت کمتری نسبت به انواع بالای صفر دارد.
  2. فشار دیسچارج انواع زیر صفر پایین‌تر می‌باشد درنتیجه کمپرسور قطر سیلندر بزرگ‌تر و جابجایی گاز بیشتری نسبت به بالای صفر دارد.
  3. اختلاف در فاصله بین فین‌های کویل اوپراتور وجود دارد و دلیل این اختلاف مربوط به کاهش دمای سردخانه و عدم تشکیل برفک بر روی سطح اپراتور می‌باشد. فاصله این فین‌ها در سردخانه بالای صفر کمی بیشتر است.
  4. سایز سوزن اکسپنشن ولو در سردخانه‌های زیر صفر پایین‌تر از انواع بالای صفر است.
  5. عمده کاربرد سردخانه زیر صفر نگهداری گوشت، مرغ و ماهی است اما عمده کاربرد انواعبالای صفر نگهداری میوه، دارو و لبنیات است.
  6. سردخانه‌های زیر صفر دارای دمای بین 12-تا 23- درجه سانتی گراد می‌باشند اما نوع بالای صفر دمای 1+ تا 4+ درجه سانتی گراد دارند.

 

قیمت سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر

قیمت سردخانه زیر صفر

همانطور که میدانید تمامی تجهیزات صنعتی دارای یک سری ویژگی ها ، مزایا و معایب هستند که این موارد باعث میشود قیمت های آنها ثابت نباشد و قیمت تمامی دستگاه ها با یکدیگر متفاوت باشد.

مواردی هستند که روی قیمت تاثیر گذارند که این موارد عبارتند از :

ابعاد و اندازه

قیمت سردخانه رابطه مستقیم با ابعاد و اندازه دستگاه دارد و طبیعتا هرچه بزرگتر باشد قیمت هم بیشتر است.

درب و عایق سردخانه

برای ساخت بدنه و درب های این دستگاه ها از ساندویچ پانل و درب های پلی یورتان تزریقی استفاده میشود که ضخامت و کیفیت آنها روی قیمت تاثیر گذارند.

دمای نگهداری

میزان تغییر و تنظیم دما از موارد موثر روی قیمت است.

نوع و برند کمپرسور

کمپرسور دارای مدل های مختلفی است که هر کدام قدرت ، میزان مصرف برق و قمت های مختلفی دارند و برند های ایرانی با خارجی هم قیمت های متفاوتی دارند.

اواپراتور و کندانسور

کیفیت ساخت و برند اواپراتور و کندانسور سردخانه در قیمت تمام شده مؤثر هستند.

میزان برق مصرفی

برق مصرفی معمولا نسبت به میزان و قدرت موتور است که هرچه به صرفه تر باشد قیمت بیشتر میشود.

شیرآلات و کنترل آلات

بنا به طراحی نوع و برند شیرآلات و کنترل آلاتی که در ساخت سردخانه مورد استفاده قرار می گیرند در بهای تمام شده سردخانه مؤثر می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر و همچنین آگاهی از قیمت ها میتوانید با شماره های ما تماس بگیرید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • Asghari
    سلام موتور و کمپرسور سردخانه زیر صفر بهتره کا از چه برندی باشه؟
    • سلام 
      متراژ ،نوع سردخانه و منطقه و خیلی موارد دیگه بای مورد بررسی قرار بگیره تا کمپرسور مناسب انتخاب شود اغلب از موتور دانفوس استفاده می شود برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • نادیا ملکی
    سلام وخسته نباشید قیمت سردخانه بالای صفر در ابعاد دو در سه چقدر میشه ممنون منظور سردخانه متحرک هستش
  • علی رضا زینال زاده
    سلام ساخت سردخانه زیر صفر 120متری3*4در10چقدر هزینه میخواد با موتور بیتزر ممنون میشم قیمت بدین
  • لطف اله نامور
    لیست و قیمت تجهیزات سردخانه ۵۰۰۰ تنی مساحت ۲۸۰۰ متر مربع و سورتینگ ۶۵۰ متر مربع موتور خانه ۱۳۰ متر مربع
    • مدیر سایت

      سلام برای استعلام قیمت تماس بگیرید. ۰۹۱۲۸۹۴۴۱۰۱

تماس بگیرید