X

سردخانه خرما

۰۹۱۲۸۹۴۴۱۰۱ کارشناس فروش خانم رحیمی
سردخانه خرما
خرما یکی از میوه های بسیار حساس است که برای نگهداری بلند مدت آن نمیتوان از روش های متفرقه استفاده کرد و فقط باید آن را درون سردخانه خرما قرار داد که شرکت اورست انواع اندازه های این محصول را با قیمت مناسب به فروش میرساند
صنایع برودت اورست
صنایع برودت اورست

همانطور که میدانید وقتی کسی بخواهد محصولاتی را نگهداری کند راه های زیادی وجود دارد اما اگر کسی بخواهد محصولات را برای مدتی طولانی نگهداری کند بهترین راه برای این کار خرید صنایع برودتی و نگهداری محصولات درون آنهاست.

حالا اگر قصد نگهداری خرما برای بلند مدت را دارید تنها راه استفاده از سردخانه خرما است که این نوع سردخانه مخصوص انواع خرما ها است و آنها را سالم و بدون از دست دادن کیفیت نگهداری میکند.

 

سردخانه خرما

خرید سردخانه خرما

خرما یکی از میوه های پر طرفدار و شناخته شده در کل جهان میباشد که ایران ، هم در زمینه تولید و صادرات و هم در  زمینه مصرف در رتبه بالایی قرار دارد.

میزان تولید ، صادرات و مصرف خرما در کشور ما در یک دهه گذشته به کمتر از 1 میلیون تن نرسیده که این رتبه بسیار خوبی است و هرجایی که این شرایط مهیا باشد نام سردخانه خرما هم به گوش میرسد.

امروزه روشهای زیادی برای نگهداری وبهبود ظاهر وطعم محصولات کشاورزی وغذایی وجود دارد تا محصولات فصلی را در تمام طول سال ودر فروشگاههای سراسر جهان در دسترس همگان قراردهد.

سرد کردن مانع رشد میکروارگانیسم های فاسدکننده شده، فعالیت آنزیمی وتنفسی را دردوره نگهداری پس ازبرداشت محدود ساخته،مانع ازدست رفتن آب می شود وتولید اتیلن وحساسیت محصول به آن راکاهش می دهد.

دوره نگهداری ممکن است زمان کوتاه لازم برای حمل ونقل وفروش یا نگهداری محصول بوده یا شامل یک دوره ذخیره سازی طولانی مدت باشد.

قابل توجه است که کند کردن متابولیسم می تواند باعث افزایش بی نظمی های فیزیولوژیکی شود که صدمات ذخیره سرد نامیده می شود .

به همین دلیل دما و زمان سرد کردن باید مناسب با محصول باشد.

سرد خانه خرما یکی از پر طرفدار ترین مدل های سردخانه مخصوصا در جنوب کشور است که برای نگهداری بلند مدت تمامی مدل های خرما کاربرد زیادی دارد و کسی بدون این دستگاه قادر به درآمدزایی از طریق خرما نخواهد بود.

به طور خلاصه و کلی میتوان گفت که هرجایی که سخن از خرما و فروش خرما باشد ، نیاز به سردخانه مخصوص خرما وجود دارد و حتما باید برای نگهداری خرما ها با همان کیفیت برای مدت زیاد باید از این وسیله استفاده شود.

 

سردخانه صنعتی خرما

سرد خانه خرما

سردخانه صنعتی خرما برای نگهداری و افزایش ماند خرما ، یکی از روش های کاربردی برای نگهداری بلند مدت خرما میباشد .

زمانی که ما خرما را درون سردخانه قرار میدهیم و دمای سردخانه را پایین میاوریم ، این حفظ خرما در دمای پایین ، فعل و انفعالاتی که باعث تغییر مشخصات خرما و بعد از آن باعث خراب و فاسد شدن خرما میشود را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهیم و همین مورد باعث میشود که خرما در دمای پایین ، با کیفیت بالا و سالم برای مدت زیادی نگهداری شود.

خرما حاوی مواد معدنی بسیاری همچون پتاسیم ، روی ، آهن ، منگنز و …. می باشد و این محصول شگفت انگیز ویتامین های A , B و E دارا می باشد و به خاطر داشتن این خاصیت ها بهتر است قبل از وارد کردن خرما به سردخانه ، خرما ها را در حداقل دما جمع آوری کنید که بهترین زمان در ابتدار صبح است چون خرما ، دمای هوای گرم را به خودش جذب نکرده است.

در واقع هر چقدر فاصله دمای برداشت محصول تا دمای نگهداری محصول در درون سردخانه کمتر باشد میوه خرما کیفیت بهتری را جهت بازار جهت عرضه به بازار خواهد داشت .

برای اینکه بتوانید مقدار زیادی خرما را با حفظ کیفیت برای مدت خیلی زیادی درون سردخانه نگهداری کنید و بد از آن بتوانید به بازار هایی که فاصله دوری از انبار شما دارند ، دو راه وجود دارد که یکی از آنها این است که خرما ها برای مدتی در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد در انبار سردخانه نگهداری شوند و بعد به بازار فرستاده شوند و راه دوم این است که برای انتقال محصولات به بازار از سردخانه ماشین استفاده کنید.

 

دلایل اصلی نیاز به سرد خانه خرما

سردخانه خرما

1 . جلوگیری از فسار محصول

اولین و مهم ترین دلیل استفاده از این دستگاه مین مورد است زیرا از همان زمان برداشت محصول از درخت تا انتهای کار احتمال خراب شدن محصول به صورت شمارش معکوس وجود دارد.

به همین دلیل انتقال محصولات به سردخانه با دمای مناسب باید سریعا و بدون هیچ تاخیری انجام شود.

2 . تقاضای دائمی برای محصول فصلی

خرما در مناطق گرمسیری ایران پرورش می یابد و زمان بندی باروری نخل ها به گونه ای است که از نیمه تیرماه تا اوایل مهرماه را باید به عنوان بازه برداشت میوه و ذخیره سازی در سردخانه خرما در نظر داشت. بدیهی است در هشت ماه دیگر سال نیاز به عرضه این محصول از طریق ذخیره سردخانه ای تأمین خواهد شد.

3 . جلوگیری از افت رطوبت محصول

در ایران خرما ها مختلفی وجود دارد که هرکدام میزان رطوبت متفاوتی هم دارند که تا زمان مصرف باید حفظ شوند و در غیر این صورت افت رطوبت باعث افت کیفیت خرما ها میشود.

4 . استانداردهای سختگیرانه برای صادرات

همانطور که میدانید حدود نیمی از خرما های کشور به سایر کشور ها صادر میشود و در حین صادرات استانداردهای نظارتی سختگیرانه تری نسبت به بازارهای داخلی نیاز دارد.

 

شرایط نگهداری خرما درون سردخانه

سردخانه صنعتی خرما

خرما ها دارای انواع مختلفی هستند که شرایط نگهداری هرکدام با یکدیگر متفاوت است.برای مثال رطب عسلی چون رطوبت زیادی دارد حتما باید در دمای پایین تری نسبت به سایر خرماها قرار گیرد تا دچار فساد و خرابی نشود.

مورد دیگر خرمایی شبیه خرمای زاهدی است که نگهداری از این نوع خرما نباید زمان زیادی طول بکشد زیرا ممکن است محلی برای وجود و زیاد شدن حشرات و خرای محصولات شود.

اما به طور کلی یک سری شرایط برای نگهداری خرما وجود دارد که عبارتند از :

کنترل دمای سرد خانه

تغییرات دمای سردخانه برای هر نوع محصولی مخصوصا خرما که بسیار حساس است باید تحت کنترل کامل باشد و هرگونه تغییر دمای که بدون کنترل و برنامه باشد میتواند آسیب زیادی به محصولات وارد کند.

وقتی شما به طور ناگهانی و با اختلاف دمای بالا خما را از محلی به محل دیگر انتقال دهید یا حتی به طور ناگهانی دمای سردخانه را تغییر دهید ، این باعث میشود خرما ها کم کم آفت بزنند و خراب شوند و این خرابی کم کم باعث میشود تمامی محصولات شما از بین روند.

پس سعی کنید خرما را در دمای پایین صبح برداشت کنید و همان موقه با همان دما به سردخانه انتقال دهید.

تامین گردن هوای مطلوب

پس از رعایت دمای سردخانه حالا نوبت به سیستم تهویه مناسب برای سرد خانه خرما میباشد که اگر این مورد هم رعایت نشود ، سارات جبران ناپذیری به محصولات و خود سردخانه وارد میکند.

گردش هوای تازه و خنک از میان قفسه ها و پالت ها باید جریان داشته باشد تا یک وضعیت با ثبات و پایدار در سوله سردخانه حاکم باشد.

یک نکته مهم در این باره ، سرعت گردش هوای خنک در داخل سوله است همراه چرخش یکنواخت هوای سرد در سر تا سر فضای قفسه بندی شده که همراه تهویه انجام میشود.

فاصله گذاری و نوع چیدمان محصول

چیدمان محصولات در سردخانه یا انبار یکی از عواملی هستند که بعد از گذشت مدتی باعث خراب شدن نیم یا تمام محصولات میشود که دلیل این مشکل نداشتن تجربه برای چیدمان است و چون هوا وارد محصولات نمیشود باعث خراب شدن آنها میشود.

رعایت بهداشت محیطی

سردخانه های مواد غذایی و خوراکی باید از نظر بهداشتی مجهز و کامل باشند زیرا به طور مستقیم با سلامت انسان ها برخوردارند.

در این میان هم خرما نسبت به سایر محصولات حساسیت بیشتری دارد و نیازمند محیط و شرایط و مراقبت ویژه و مخصوصی است مثلا سوله سردخانه باید از عایق بندی مناسبی برخوردار باشد که هیچ گونه تبادل دمایی با محیط بیرون برقرار نشود. محیط مناسب، نور کافی و مراقبت های دائمی مورد نیاز است و محیط می بایست عاری از حضور میکروب و حشرات باشد و این موضوع، بطور باید مستمر مورد کنترل قرار گیرد.

زمان

به منظور رسیدن به حداکثرسرمایش باید محصول به مدت کافی در سردخانه باقی بماند.از سوی دیگراگر این زمان از حداکثردوره نگهداری که برای یک محصول خاص مثل رطب مضافتی مورد انتظار است تجاوز نماید بطور طبیعی به مرور از کیفیت محصول کاسته می شود.

سایر شرایط مناسب برای نگهداری :

  • حداقل زمان سرد شدن کالا
  • ثابت بودن دما در کل دوره نگهداری
  • دمای مناسب
  • رطوبت نسبی دما
  • کنداس بخار آب روی محصول
  • حرکت هوای مناسب
  • انباشتن مناسب
  • بهداشت
  • بسته بودن تمام درب های سردخانه
  • وجود پرسنل مجهز داخل و بیرون از سردخانه

 

خرید سردخانه خرما

قیمت سردخانه خرما

معمولا کسانی که در زمینه تولید و نگهداری و فروش خرما فعالیت دارد برای نگهداری خرما در سرخانه نکاتی را رعایت نمیکنند.

مثلا سردخانه باید دارای پرسنل کاربلد باشند که درون سردخانه را بسیار تمیز ، دارای محیط مناسب ، دمای مناسب و نور مناسب نگهدارند.

همچنین محیط سردخانه ها باید در مکان مناسب باشد و احتمال وجود میکروب و یا محیطی که ورود و خروج زیادی دارد نباشد.

سرد خانه ها حتما در جایی به دور از آلودگی مستقیم و یا گازهای خطرناک و سمی باشند . 

خلاصه که بهترین راه برای نگهداری و انبار کردن انواع خرما ها خرید و استفاده از سرد خانه خرما است که در صورتی که نیاز به این دستگاه دارید ، میتوانید با ما تماس بگیرید و این دستگاه را همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش از شرکت اورست خریداری کنید.

 

نکات مهم درمورد سردخانه های مخصوص خرما

  • خرما را زمانی که به رنگی بین کهربایی و قهوه ای تیره می رسد، می بایست برای سردخانه ارسال نمود.
  • بهترین زمان برای ذخیره سازی در سوله سردخانه خرما، هنگامی است که رطوبت محصول بین 10 الی 15 درصد است.
  • بیشترین پتانسیل برای ساخت و تجهیز سردخانه خرما را استان های هرمزگان، بوشهر و کرمان دارا هستند.
  • خرما مشتمل بر سه نوع نرم، نیمه خشک و خشک است که عمدتاً تنها نوع اول به ذخیره سازی در سردخانه نیازمند است.
  • چنانچه رطوبت اولیه محصول بیش از 20 درصد باشد، قبل از ارسال به سردخانه باید عملیات رطوبت گیری انجام شود.
  • علاوه بر سوله سردخانه خرما، سالن خشک کن تونلی را نیز می توان برای کاهش رطوبت خرما ها با سوله تأمین نمود.

 

قیمت سردخانه خرما

شرکت صنایع برودتی اورست یکی از بهترین و شناخته ترین شرکت ها در زمینه طراحی ، ساخت و فروش انواع سردخانه مخصوصا سردخانه خرما میباشد که این محصولات را با متریال و آلیاژ های اصلی میسازد و همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش و با قیمت مناسب به تمامی مشتریان میفروشد.

قیمت این دستگاه ها بستگی به نوع آنها مثلا دومداره یا تک مداره بودن ، قابلیت های مختلف مثلا تغییر دما و مهم تر از همه ابعاد و اندازه دستگاه دارد.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت ها با ما تماس بگیرید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • علی
    سلام ضمن عرض سلام و خداقوت خدمت شما برای ساخت یک سردخانه 1000تنی در حاجی آباد هرمزگان به چقدر فضا و چه مبلغ پول نیاز هست؟ لطفا راهنمایی نمایید
    • مدیر سایت

      لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان فروش راهنمایی های لازم را انجام بدهند

تماس بگیرید